Att hyra lokalenmålning

Bygdegården uthyres  året runt. Hyran är 1700 kr för fester och 700 kr för möten. En AV-utrustning finns att tillgå för en extra kostnad på 300:- samt ett partytält (4×8 m) för 500:-.

Salen med dess unika målningar rymmer 100 personer. Köket är fullt utrustat. Glas och porslin ingår i hyran, liksom bord och stolar som kan möbleras fritt eller tas bort helt. Kontaktpersonen Gunnel Olsson tar emot bokningar av bygdegården  samt bokningar till museet, Unos Djur.

Gunnel Olsson

unosdjur@telia.com

Lite historik

Bydegården uppfördes 1931 av Jordbrukare-Ungdomens Förbund (JUF).

JUF bildades 1918, och var en ideell förening, partipolitiskt och religiöst obunden. Föreningen verkade för att aktivera ungdomar kring jordbruk, natur och miljö samt stimulera till kulturell verksamhet. JUF var med och startade många andra organisationer. Exempelvis Bygdegårdarnas Riksförbund (BR).

Inne i bygdegårdens stora sal finns vackra målningar. Målningarna uppfördes 1949 av Heinz Buchholz (1906-1984). Med en vacker fondmålning skildrar han Nils Holgerssons resa över Bredared. Det är värt ett besök. Passa på att titta in när hembygdsföreningen anordnar aktiviteter för allmänheten!

Brevid bygdegården syns tre små stugor. De har uppförts av Röda korset i början på 1940- talet. Tanken var att familjer med många barn som var bosatta i Borås stad skulle kunna få vara på landet en månad för återhämtning.  Idag är de små husen privatägda.

Bredareds Hembygdsförening har också sedan några år tillbaka fått förmånen att förvalta den konstskatt som Uno Axelsson lämnat efter sig. Under sommaren kan man besöka museet, Unos Djur. Aktuella öppetider hittar du på hemsidan   www.unosdjur.com