Bygdegården

Att hyra lokalenmålning

Bygdegården uthyres året runt.

Hyran är 2000 kr för fester eller 800/1200 kr för möten.

Dessutom finns mötesrum på 2:a våning att hyra för 50kr/75kr timme (max 8 personer).

Ett partytält (4×8 m) finns också tillgängligt för uthyrning för 500kr.

Stora salen med dess unika målningar rymmer 100 personer. Köket är fullt utrustat. Glas och porslin ingår i hyran, liksom bord och stolar som kan möbleras fritt eller tas bort helt.

Kontaktpersonen Hans Samuelsson tar emot bokningar av bygdegården.

Kontaktperson för uthyrning

Hans Samuelsson

Lite historik

Bygdegården uppfördes 1931 av Jordbrukare-Ungdomens Förbund (JUF).

JUF bildades 1918, och var en ideell förening, partipolitiskt och religiöst obunden. Föreningen verkade för att aktivera ungdomar kring jordbruk, natur och miljö samt stimulera till kulturell verksamhet. JUF var med och startade många andra organisationer. Exempelvis Bygdegårdarnas Riksförbund (BR).

Inne i bygdegårdens stora sal finns vackra målningar. Målningarna uppfördes 1949 av Heinz Buchholz (1906-1984). Med en vacker fondmålning skildrar han Nils Holgerssons resa över Bredared. Det är värt ett besök. Passa på att titta in när hembygdsföreningen anordnar aktiviteter för allmänheten!

Bredvid bygdegården syns tre små stugor. De har uppförts av Röda korset i början på 1940- talet. Tanken var att familjer med många barn som var bosatta i Borås stad skulle kunna få vara på landet en månad för återhämtning.  Idag är de små husen privatägda.

Bredareds Hembygdsförening har också sedan några år tillbaka fått förmånen att förvalta den konstskatt som Uno Axelsson lämnat efter sig. Under sommaren kan man besöka museet, Unos Djur. Aktuella öppettider hittar du på hemsidan  www.unosdjur.com