Aktiviteter

Hembygdsföreningen följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer och programmet kommer anpassas efter de rekommendationen som gäller vid genomförandet av aktiviten.

Samtliga Hembygdsföreningens aktiviteter görs i samarbete med Studieförbundet Vuxenskolan.

Hantverksdag: Sy din egen vetekudde, 25 sept, 10:00-13:00

Workshop i hur du syr en vetekudde med knytband så att du kan knyta fast den på ryggen.
Gott att ha kyliga höstkvällar! Plats för 5-8 deltagare, först till kvarn.

Kostnad 200kr, då ingår material och fika.

Medtag egen symaskin (eller låna från någon).
Ungdomar och vuxna är välkomna! Anmälan via sms till Moa Persson tel.
0702-694159 senast 21 sept.

Fixardag vid Bygdegården, 2 okt, kl 10:00-12:00

Vi fixar runt Bygdegården och Unos Djur inför vintern.

Vill du hjälpa till? Hör av dig till Hans Samuelsson, 0705-80 69 54.
Medtag eget fikabröd, föreningen bjuder på kaffe.

Hantverksdag: Tillverka ett silversmycke, 16 okt,
kl 10:00-13:00

Lär dig göra ringar av gamla skedar i nysilver. Du har över 100 nysilverskedar att välja på, men det går även bra att ta med en egen sked.
Begränsat antal platser, först till kvarn.

Pris 450kr, då ingår själva kursen, en silversked samt fika.
Anmälan via sms till Gunilla Larsson tel. 0708- 757502 senast 9 okt.

Föreläsning: Konsten att hugga träd, men ha skogen kvar
18 okt, 18:00-ca 20:30

Hållbarhetsfestivalen i Västra Götaland bjuder på strömmad föreläsning med Mikael Karlsson på temat hållbar skogsbruk.

Alla vill åt skogen. Vi måste skydda befintliga skogar för att inte klimatförändringarna ska bli än värre än den befintliga prognosen, vi måste värna och återskapa den biologiska mångfalden, och samtidigt ska stora delar av klimatomställning komma från skogen. Byggmaterial, drivmedel, mat, textilier, förpackningsmaterial etc.

Nyckeln till framtiden finns i skogen. Mikael Karlsson visar hur ett nytt skogsbruk kan hejda klimatkrisen och hjälpa miljön. Han är expert på ekosystembaserat skogsbruk, ett skogsbruk som både ökar klimatnyttan och värnar naturen samtidigt som lönsamheten är god. Uppväxt på släktgård började han tidigt att arbeta med skog. Strax upptäckte han att den natur han älskade försvann när naturliga skogar höggs ner och ersattes av kalhyggen, gran- och tallplanteringar. En skog är så mycket mer än bara träd. Redan som tonåring ställde sig frågan om det inte skulle vara möjligt att bedriva ett lönsamt skogsbruk på ett annat sätt.

Femton år senare fann han svaret, i Lübeck. Ja – det går att bedriva ett lönsamt skogsbruk och ha naturen kvar. Lönsamheten kan till och med öka. Där och då bestämde han sig för att ägna sitt liv åt att lära sig och sedermera också även föreläsa och lära ut hur ekosystembaserat skogsbruk bedrivs. Efter tio års arbete skrev han boken “Konsten att hugga träd och ha skogen kvar” som kom att bli mycket uppskattad. Idag sköts över 500.000 hektar mer Lübeckmodellen enbart i Tyskland. Lübeckmodellen går att tillämpa överallt där skog växer, eller kan växa naturligt. Modellen har spridits över världen och nu står Sverige på tur.

Vi ser föreläsningen tillsammans i Bygdegården och plockar upp samtalet om skogsbruk efter föreläsningen.
Kostnad 50 kr inklusive fika. Anmälan via sms till
Henry Persson tel. 0732-114027 senast 14 okt.

Julmarknad, 27 nov, 10:00-12:00

Planering inför arrangemanget pågår. Styrelsen hoppas på att kunna genomföra en julmarknad i år även om den kanske inte riktigt blir som den brukar.

Håll utkik på facebook och i era mailkorgar efter ytterligare information när det börjar närma sig.

Julgransplundring, 16 jan 2022, 15:00-16:00

En efterlängtad julgransplundring för våra yngsta vänner. Dans runt granen och tomten kommer på besök.

Kostnad: Vuxen 50kr, barn 25 kr. Inklusive fika och något litet från tomten.

———————————-

Vi tar gärna emot förslag på vad just du vill att Hembygdsföreningen skall anordna för aktiviteter. Ring någon i styrelsen eller skicka ett mail till:
bredaredshembygdsforening@gmail.com